referer

PAS Langkawi - UPU Ulu Melaka


Embedded Image



TELAH BERPINDAH KE http://upu-ulumelaka.blogspot.com/
This div will be replaced

TELAH BERPINDAH KE http://upu-ulumelaka.blogspot.com/

SILA KLIK - SALURAN YOUTUBE TERPILIH
http://www.youtube.com/user/tvpas09
http://www.youtube.com/user/malaysiakini
http://www.youtube.com/user/greenboc
http://www.youtube.com/user/mediarakyat
http://tvkedah.blogspot.com/

padang.gaong@gmail.com

Pilihan raya kecil: SPR mahu hadkan kehadiran penyokong

SUASANA pada hari penamaan calon pilihan raya kecil kerusi Parlimen Permatang Pauh, Pulau Pinang pada 16 Ogos 2008. Persekitaran tegang termasuk kehadiran beribu-ribu penyokong berakhir dengan serangan terhadap dua wartawan.

Sabtu April 18, 2009

PETALING JAYA: Jika selama ini hari penamaan calon dan hari pengundian berwajahkan seolah-olah pesta atau keramaian, persekitaran ketika tiga pilihan kecil serentak baru-baru ini nampaknya yang terakhir dalam sejarah pilihan raya negara ini.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sedang memikirkan kaedah untuk mengehadkan bilangan kehadiran penyokong ketika hari penamaan calon, semasa pengundian dan lokasi pengumuman keputusan rasmi.

Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Yusof mengesahkan yang pihaknya sedang memikirkan perkara tersebut dan akan dibincangkan secara mendalam Rabu depan.

Kata beliau, perbincangan juga akan diadakan dengan parti-parti politik bagi mendapatkan pandangan dan kerjasama apabila pendekatan itu dikuatkuasakan kelak.

"Pendekatan baru ini akan dibincangkan pada Rabu depan," kata beliau ketika dihubungi sebentar tadi.

"Pendekatan baru ini bertujuan mengehadkan kehadiran penyokong parti-parti politik yang bertanding," katanya lagi.

Menurut beliau, makin lama makin ramai yang datang ketika hari penamaan calon dan hari pengundian.

"Jumlah yang datang semakin meningkat dari satu pilihan raya ke satu pilihan raya lain... adalah ini sesuatu yang perlu, ini dilakukan untuk menunjukkan kekuatan parti politik masing-masing," kata beliau sambil menambah, "bagaimana hendak mengawal jika jumlah yang datang sampai 100,000 atau 200,000."

Sejak pilihan raya umum ke-12 Mac 2008, negara telah menyaksikan lima pilihan raya kecil iaitu Permatang Pauh, Kuala Terengganu, Bukit Gantang, Bukit Selambau dan Batang Ai.

Suasana tegang disaksikan pada hari penamaan calon di Permatang Pauh dan Bukit Gantang.

Malah kehadiran ribuan penyokong juga menyebabkan kesesakan lalu lintas pada hari pengundian selain 'perang mulut' di kalangan peraih undi yang kebanyakannya merupakan orang luar.

Abdul Aziz menjelaskan, perbincangan akan diadakan dengan parti-parti politik sejurus selepas perbincangan peringkat SPR selesai.

Jelas beliau, mesyuarat tersebut akan turut mencari jalan untuk mengelak terlalu ramai penyokong parti menjadi peraih undi pada hari pengundian.

Selain pada hari penamaan calon, menurut beliau, soal peraih undi ini perlu diteliti kerana pengalaman pada pilihan raya kecil 7 April lalu menunjukkan bilangan peraih undi yang terlalu ramai telah menimbulkan masalah seperti mengganggu pengundi dan mengakibatkan kesesakan lalu lintas di pusat pengundian.

Malah, di kawasan Parlimen Bukit Gantang pasukan keselamatan terpaksa melepaskan gas pemedih mata untuk meleraikan ketegangan antara penyokong BN dan Pakatan Rakyat.

Kata Abdul Aziz, bilangan peraih undi yang ramai pada hari pengundian turut menyukarkan pihak polis untuk mengawal keselamatan orang ramai.

SPR akan mengumumkan pada Jumaat depan sama ada DUN Penanti akan menyaksikan pilihan raya kecil ataupun sebaliknya.

Rabu depan SPR mengadakan mesyuarat untuk membincangkan tarikh pilihan raya kecil itu.

Kerusi itu kosong ekoran tindakan Fairus, 33, daripada Parti Keadilan Rakyat, turut meletak jawatan sebagai Timbalan Ketua Menteri I dan ADUN.

Sumber: mStar

0 comments:

Leave a Reply

Video Pilihan



Pautan Blog