referer

PAS Langkawi - UPU Ulu Melaka


Embedded Image



TELAH BERPINDAH KE http://upu-ulumelaka.blogspot.com/
This div will be replaced

TELAH BERPINDAH KE http://upu-ulumelaka.blogspot.com/

SILA KLIK - SALURAN YOUTUBE TERPILIH
http://www.youtube.com/user/tvpas09
http://www.youtube.com/user/malaysiakini
http://www.youtube.com/user/greenboc
http://www.youtube.com/user/mediarakyat
http://tvkedah.blogspot.com/

padang.gaong@gmail.com

Misbahul Munir: Sekarang Baru Tahu ,Siapa Kawan Dan Lawan

Setahun berkhidmat sebagai SETPOL YAB Menteri Besar Perak, pejabat saya sentiasa didatangi oleh orang ramai yang samada mahu bertemu janji dengan MB atau berjumpa dengan saya. Mereka datang ada yang sekadar bertanya khabar dan yang paling banyak memohon supaya dapat dipanjangkan dan diberi sokongan permohonan tanah, balak, proposal projek, aduan dan sebagainya.

Berbagai latar belakang orang yang datang jumpa saya, ada yang memang saya kenali, dan yang paling ramai yang saya tidak kenali. Orang-orang Besar Raja termasuk yang mengaku kaum kerabat Raja pun ada datang ke pejabat. Semua saya layan dengan baik, mereka datang dengan harapan yang tinggi, dan saya pula tidak berani berjanji apa-apa terhadap harapan mereka, sekadar akan memanjangkan dan memberi sokongan untuk pertimbangan MB.

Yang menarik, semua mengaku penyokong kuat PR, tidak ada yang mengaku penyokong BN walaupun saya tahu mereka itu orang kuat BN. Saya tidak pula pernah bertanya latar belakang pendirian politik mereka dan sikap mereka kepada kerajaan PR. Mereka sendiri yang membuat pengakuan bahawa mereka penyokong kuat calon PR, berkempen secara senyap-senyap, ahli keluarganya semua orang bulan, calon itu kawan baiknya, Hj Nizar itu kawannya dulu di Kuala Lumpur, di Penang, di Kampar dan macam-macam lagi. Saya sekadar tersenyum dan ucapkan terima kasih di atas sokongan mereka.

Mereka juga yang bercerita dan membeza-bezakan kerajaan BN dengan PR sekarang. Dulu, kata mereka, nak jumpa setpol bukan senang, apatah lagi nak jumpa MB. Sekarang, tak payah temujanji pun boleh jumpa setpol, kalau nasib baik, boleh pulak jumpa MB. Saya kata, kalau nak senang jumpa MB, pergi solat jamaah Zohor di surau SUK, Insya Allah kalau MB tak ke mana hari tu, mesti dapat jumpa MB atau makan tengahari di kantin lepas Zohor, Insya Allah dapat jumpa MB.

Sebahagian dari permohonan mereka, ada yang pada pertimbangan MB atau MMK wajar diluluskan, maka luluslah permohonan mereka tanpa mengambil kira fahaman politik, agama dan bangsa. Salah seorang bekas EXCO yang keluar PKR, cukup kuat anti UMNO dan anti MCA Cina. Asalkan sahaja pemohon itu dikenali sebagai UMNO atau Cina MCA, dia pasti akan menentang, tak setuju bagi projek pada orang UMNO atau Cina. Setiap kali jumpa saya, itulah yang diingatkan, sebarang permohonan dari UMNO jangan harap disokong, bagi je pada orang kita maknanya orang PKR atau PAS. Itu kata YB Jamaluddin. Sekarang UMNO BN yang beliau sangat anti itu disokongnya untuk menumbangkan kerajaan PR. Kita nak kata apa pada orang ini agaknya ?.

Apabila kerajaan PR dijatuhkan oleh BN dengan cara haram, hanya sebahagian kecil sahaja dari kalangan mereka yang bersimpati, mereka datang berkunjung ke kediaman MB, hantar mesej dan telepon saya dan juga MB, mereka lahirkan rasa simpati dan tetap menyokong PR. Sebahagian besar yang lain, mesej pun tidak, telepon pun tidak, datang berkunjung tunjuk muka apa lagi lah. Dengar cerita, mereka ni jugalah yang sekarang jadi pengampu kerajaan haram BN. Mereka ini sekarang jugalah yang menyindir dan memerli Dato' Seri di belakang, berdepan tak pula berani.

Dalam majlis-majlis keraian bersama Tuanku, Dato' Seri Hj Nizar akan menghadirinya sekiranya dijemput. Dalam majlis tersebut, seperti biasa, Hj Nizar akan bersalaman dengan semua tetamu-tetamu kenamaan termasuk kaum kerabat dan Orang-orang Besar. Kalau dulu, Sebahgaian Orang-orang Besar ini boleh bersalaman dan bergurau senda dengan Hj Nizar, sekarang mandang pun idak, kata sumber yang saya sangat percaya akan kebenarannya sebab orang itu pun ada dalam majlis-majlis tersebut, "bukan sahaja tak mandang, diperli dan disindirnya Hj Nizar, sakit hati aku, tak selera lansung aku nak makan", kata sahabat kita itu.

Alhamdulillah, berlakunya rampasan kuasa ini ada hikmah di sebalik peristiwa terkutuk ini. Antaranya barulah kita sedar siapa sebenar kawan ?, siapa sebenar lawan ?, Siapa pula yang munafik ?.


Ustaz Misbahul Munir Masduki
Setiausaha Politik YAB MB Perak
http://misabah.blogspot.com/2009/04/sekarang-baru-tahu-siapa-sebenar-kawan.html

0 comments:

Leave a Reply